Ćwiczenia percepcji słuchowej oraz koordynacji słuchowo - ruchowej
- Ćwiczenia rozwijające percepcję i pamięć słuchową oraz koordynację słuchowo – ruchową:
Ø Wysłuchiwanie i rozpoznawanie dźwięków naturalnych:
- wysłuchiwanie dźwięków naturalnych dochodzących z najbliższego otoczenia (odgłosy znane dziecku wydawane przez zwierzęta, pojazdy, różne przedmioty),
- identyfikowanie ich ze wskazaniem,
- przyporządkowanie słyszanego dźwięku do obrazka.
Ø Rozpoznawanie dźwięków dochodzących z otoczenia:
- odgłosów dochodzących z ulicy,
- sygnałów różnych pojazdów,
- dźwięków różnych urządzeń gospodarstwa domowego (np. zamykanie drzwi, zapalanie światła),
- głosów znanych zwierząt (dobieranie obrazka do słyszanego dźwięku),
- dźwięków charakterystycznych dla różnych przedmiotów (np. papieru, szkła, metalu).
Ø Rozpoznawanie wytwarzanych dźwięków > najpierw za pomocą wzroku, a potem słuchu:
- uderzanie łyżeczką w szklankę, pałeczką w szybę,
- uderzanie w drewno,
- stukanie w meble,
- uderzanie piłki (odbijanie piłki),
- uderzanie klockami o siebie,
- darcie i gniecenie papieru,
- lanie wody,
- rozpoznawanie różnych przedmiotów ukrytych w pudełku,
- rozpoznawanie głosu i źródła dźwięku: miejsca, odległości (daleko – blisko); ilości dźwięków (dużo – mało); szukanie ukrytych przedmiotów (zegarka, radia, melodyjki).
- Ćwiczenia słuchu fonemowego, analizy i syntezy słuchowej.
Ćwiczenia te mogą być prowadzone z pomocami konkretno - werbalnymi ( obraz + nazwa + wyraz).
> Ćwiczenia prawidłowego przeprowadzenia syntezy głoskowej. Rodzic mówi wyraz głosując, a dziecko odgaduje co rodzic powiedział, lub wskazać odpowiedni obrazek. Np. - k- o- t /kot/ - r- y- b- a /ryba/ - o- k- n- o /okno/
> Zabawa w kończenie wyrazów. Rodzic mówi początek wyrazu, a dziecko kończy. Można posługiwać się obrazkami i wówczas dziecko znajduje wszystkie obrazki zaczynające się na daną sylabę. Np. ma...... Ko.... Ba..... Ta...... i inne
> Dobieranie par obrazków (wyrazów) zaczynających się daną głoską. Np. a jak............ d jak.............k jak............m jak............
> Rozpoznawanie wszystkich głosek w wyrazach i układanie takiej ilości klocków ile jest głosek. Np. smok – 0000, oko – 000, lalka - 00000 itp.