przejdź do Sochaczew.pl
Sochaczew
216911 odwiedzin

Ćwiczenia percepcji słuchowej oraz koordynacji słuchowo - ruchowej

A A A
  • Ćwiczenia rozwijające percepcję i pamięć słuchową oraz koordynację słuchowo – ruchową: 

Ø Wysłuchiwanie i rozpoznawanie dźwięków naturalnych:

- wysłuchiwanie dźwięków naturalnych dochodzących z najbliższego otoczenia (odgłosy znane dziecku wydawane przez zwierzęta, pojazdy, różne przedmioty),

- identyfikowanie ich ze wskazaniem,

- przyporządkowanie słyszanego dźwięku do obrazka.


Ø Rozpoznawanie dźwięków dochodzących z otoczenia:

- odgłosów dochodzących z ulicy,

- sygnałów różnych pojazdów,

- dźwięków różnych urządzeń gospodarstwa domowego (np. zamykanie drzwi, zapalanie światła),

- głosów znanych zwierząt (dobieranie obrazka do słyszanego dźwięku),

- dźwięków charakterystycznych dla różnych przedmiotów (np. papieru, szkła, metalu).


Ø Rozpoznawanie wytwarzanych dźwięków > najpierw za pomocą wzroku, a potem słuchu:

- uderzanie łyżeczką w szklankę, pałeczką w szybę,

- uderzanie w drewno,

- stukanie w meble,

- uderzanie piłki (odbijanie piłki),

- uderzanie klockami o siebie,

- darcie i gniecenie papieru,

- lanie wody,

- rozpoznawanie różnych przedmiotów ukrytych w pudełku,

- rozpoznawanie głosu i źródła dźwięku: miejsca, odległości (daleko – blisko); ilości dźwięków (dużo – mało); szukanie ukrytych przedmiotów (zegarka, radia, melodyjki).

 

  • Ćwiczenia słuchu fonemowego, analizy i syntezy słuchowej.

Ćwiczenia te mogą być prowadzone z pomocami konkretno - werbalnymi ( obraz + nazwa + wyraz).

> Ćwiczenia prawidłowego przeprowadzenia syntezy głoskowej. Rodzic mówi wyraz głosując, a dziecko odgaduje co rodzic powiedział, lub wskazać odpowiedni obrazek. Np. -  k- o- t     /kot/ - r- y- b- a    /ryba/ - o- k- n- o    /okno/

> Zabawa w kończenie wyrazów. Rodzic mówi początek wyrazu, a dziecko kończy. Można posługiwać się obrazkami i wówczas dziecko znajduje wszystkie obrazki zaczynające się na daną sylabę. Np. ma...... Ko....     Ba..... Ta...... i inne

> Dobieranie par obrazków (wyrazów) zaczynających się daną głoską. Np. a jak............ d jak.............k jak............m jak............

> Rozpoznawanie wszystkich głosek w wyrazach i układanie takiej ilości klocków ile jest głosek. Np. smok – 0000, oko – 000, lalka - 00000 itp.

Zapisz się na newsletter

kontakt