przejdź do Sochaczew.pl
Sochaczew
216913 odwiedzin

Ćwiczenia sprawności motorycznej

A A A
  •  Kształcenie sprawności motorycznej:

 

Przykłady ćwiczeń · motoryki dużej:

       >  wstawanie, siadanie, przykucanie,

Ø sięganie po przedmioty wskazane przez rodzica,

Ø  przekładanie przedmiotów z jednego pudełka do drugiego,

Ø  podnoszenie przedmiotów i kładzenie ich w wyznaczone miejsce,

Ø  toczenie, chwytanie, kopanie piłki,  

Ø  podrzucanie piłki, większej zabawki,  

Ø  podrzucanie mniejszej zabawki np. woreczka, 

Ø  pchanie przed sobą zabawek na kółkach,   

Ø  chodzenie po wyznaczonym torze (prosta ścieżka, omijanie przeszkód),  

Ø  skakanie obunóż, na jednej nodze – zabawa „jestem wróbelkiem” 

Ø  stanie na jednej nodze – „jestem bocianem”.  

 

  • Ćwiczenia kształtujące postawę dziecka:

 

Ø  „Siedzę dobrze i wygodnie” – ćwiczenia podczas siedzenia na krześle, na podłodze, na poduszce,

Ø „Dbam o moje plecy” – leżenie na plecach, opieranie się o ścianę – „trzymam ścianę” (ćwicz.  z wyczuwaniem pleców), „oglądam gwiazdy na niebie” – ćwicz. w chodzeniu w postawie wyprostowanej.

 

  • Ćwiczenia w chodzeniu i bieganiu:

Ø  „chodzę głośno” – tupanie na boso – wyczuwanie swoich nóg i stóp

Ø  „chodzę cicho” – chodzenie na palcach,

Ø  „jestem kukiełką” – chodzenie na sztywnych nogach,

Ø  „jestem clownem” – chodzenie na miękkich nogach,

Ø  „uwaga kałuża” – przeskakiwanie napotkanych przeszkód,

Ø chodzenie boso po różnych powierzchniach –np.  miękkiej, szorstkiej, zimnej itp.,

Ø  bieganie po wyznaczonej ścieżce,

Ø bieganie „dookoła jeziora” – bieganie po obwodzie koła,

Ø bieganie slalomem.

 

  •  Ćwiczenia równoważne:

Ø  „Idę po wąskiej dróżce” – chodzenie po wąskim prostym lub krętym torze wyznaczonym np. pomiędzy krzesłami

Ø  „Idę po mostku” – chodzenie po wyznaczonej linii, obok taśmy,

Ø  wchodzenie pod górkę, zbieganie z górki,

Ø  wchodzenie i schodzenie po schodach bez trzymania się poręczy,

Ø  wspinanie się na drabinki, chodzenie po belce, zjeżdżanie na zjeżdżalni –  wszelkiego rodzaju zabawy na placu zabaw. 

 

  • Ćwiczenia na czworakach:

Ø „jestem kotem, konikiem,…” – naśladowanie chodu zwierząt,

Ø „przechodzenie pod mostkiem” – przechodzenie pod różnymi przeszkodami np. pod krzesłem

Ø „kot omija kałuże” – omijanie przeszkód w pozycji na czworakach,

Ø „jestem żabką” – skakanie w kuckach,

Ø „jestem żołnierzem” – czołganie się pod różnymi przeszkodami,

Ø Turlanie się – dziecko próbuje się turlać samodzielnie, a następnie jest turlane przez drugą osobę.

 

  • Ćwiczenia w toczeniu i rzucaniu:

Ø upuszczanie i podnoszenie woreczka, piłki lub wybranej zabawki,

Ø dowolne podrzucanie i rzucanie piłeczki, woreczka,

Ø rzucanie piłeczki oburącz do dużego pojemnika z dowolnej a następnie wyznaczonej odległości

Ø rzucanie piłeczki jedna ręką w dowolne miejsce i do celu – zaczynamy od ręki bardziej sprawnej,

Ø turlanie, toczenie piłki do celu – w chodzeniu i bieganiu,

Ø kopanie piłki – dowolnie i do celu, z dowolnej a potem z wyznaczonej odległości.

 

  •  Ćwiczenia rąk:

Ø wymachy obu rąk do przodu, do tyłu, pojedynczo

Ø krążenie ramion, poklepywanie ramion,

Ø uderzanie rękoma o podłoże,

Ø kreślenie dowolnych kształtów w powietrzu,

Ø kreślenie dużych płynnych ruchów w powietrzu: prostych, falistych, okrągłych.

 

Przykłady ćwiczeń motoryki małej (czyli usprawnienie dłoni, palców, nadgarstka):

Ø przewlekanie sznurków, tasiemek przez różne rzeczy i otwory, pociąganie za sznurki,

Ø zbieranie drobnych elementów (monety, ziarenka, guziki) – dwoma palcami kciukiem i wskazującym,

Ø ugniatanie papierowych kul i rzucanie nimi do celu,

Ø dotykanie przedmiotów o różnej fakturze,

Ø ćwiczenia dłoni – krążenie, uderzanie (np. delikatne stukanie o podłogę, ścianę, kolana, stolik) pocieranie, zaciskanie i otwieranie dłoni,

Ø ściskanie miękkiej piłeczki lub gąbki,

Ø otwieranie i zamykanie pudełek, odkręcanie i zakręcanie słoików, butelek,

Ø wkładanie i wyjmowanie przedmiotów do pudełka z patrzeniem i bez patrzenia,

Ø trzymanie w ręku łyżki i nabieranie na nią niewielkich przedmiotów np. grochu,

Ø zabawy z wlewaniem, przelewaniem, strzepywaniem wody z palców,

Ø kreślenie obszernych, swobodnych ruchów palcem lub patykiem na tackach z kaszą manną,

Ø układanie obrazków z dwóch, trzech części nakładając na wzór,

Ø lepienie z masy solnej, plasteliny prostych kształtów: rogalików, węży, kiełbasek, kulek,

Ø układanie na sylwetkę postaci ludzkiej plasteliny ze zwróceniem szczególnej uwagi na poszczególne części ciała: głowę, tułów, ręce, nogi, uszy, oczy…

Ø malowanie jednym palcem i całą dłonią na dużej powierzchni papieru,

Ø rysowanie na różnych formatach papieru z wykorzystaniem całej powierzchni arkusza,

Ø wydzieranki z kolorowego papieru, gazet na dowolny temat,

Ø stemplowanie różnymi przedmiotami, pozostawiającymi ślady (korki, gumki, warzywa np. przekrojony ziemniak, por),

Ø stukanie czubkami palców (naśladowanie gry na fortepianie),

Ø malowanie pęczkiem waty,

Ø składanie papieru –technika orgiami – polecam serię książek Doroty Dziamskiej na ten temat np. „Magiczne kółeczka”,

Ø wodzenie palcem (wokół pospolitych przedmiotów domowych), w powietrzu, po wzorze,

Ø  pogrubianie prostych wzorów i konturów prostych kształtów (lini, kół, szlaków) np. za pomocą flamastra,

Ø zamalowywanie dowolnej i ograniczonej powierzchni – wypełnianie dużych wzorów (farbą, kredą, węglem, pisakami)

Ø  haftowanie na tekturkach z dziurkami

Ø tasowanie kart i ich układanie w dłoni lub gra np. w Piotrusia

Ø wiązanie supełków i rozplątywanie ich,

Ø rysowanie jednocześnie obiema rękoma dużych wzorów np motyl, dom, choinka, koło, serce.

Ø cięcie nożyczkami z uwzględnieniem stopniowania trudności (cięcie po linii prostej, po falistej, wycinanie form geometrycznych, wycinanie konkretnych obrazków),

Ø wykonywanie np. liter z drutu, układanie kształtów figur geometrycznych

Ø ,,solenie” tzw. Kruszenie i rozsypywanie soli, kaszy, piasku po tacy, przy pomocy drobnych ruchów palców.

 

  • Ćwiczenia grafomotoryczne - usprawniają drobne ruchy ręki ułożonej w pozycji jak przy pisaniu:
    > kreślenie prostych linii łączących wyznaczone punkty,

Ø   malowanie kredkami konturowych rysunków,

Ø  kreślenie linii w ograniczonym polu,

Ø kopiowanie rysunków przez kalkę lub np. papier śniadaniowy,

Ø rysowanie szlaczków i wzorów z elementów liter,

Ø wypełnianie określonych konturów kolorem za pomocą kresek pionowych i poziomych lub ukośnych,

Ø rysowanie szlaczków literopodobnych w liniaturze zwiększonej lub markerem na folii

 · Usprawnianie poziomu pisania:
a) Ćwiczenia prawidłowego uchwytu i sposobu trzymania ołówka:
- wykonywanie ćwiczeń z zakresu małej motoryki
b) Ćwiczenia zdolności do kontrolowania siły nacisku ręki dziecka w trakcie pisania:
- obrysowywanie konturów rysunków w pozycji stojącej nad stołem, gdy ręka dziecka swobodnie zwisa ku dołowi,
- wykonanie ćwiczeń graficznych przy użyciu różnych narzędzi: kredy, kredek woskowych, węgla rysunkowego, pędzla, ołówka, długopisu, pióra, mazaków różnej grubości.

c) Ćwiczenia relaksacyjne- w okresie przerw w ćwiczeniach graficznych:
- zaciskanie pięści i rozwieranie dłoni na przemian wraz z uświadamianiem sobie stanu napięcia mięśniowego i rozluźnienia,
- zabawy ruchowe tj. pryskanie wodą, otrzepywanie rąk z wody, wytrzepywanie wody z rękawa, otrząsanie się z wody.
d) Wytwarzanie nawyków ruchowych związanych z kierunkiem pisania:
- kreślenie linii z zachowaniem kierunku ruchu,
- linie pionowe- od góry ku dołowi,
- linie poziome- do lewej ku prawej,
- rysowanie kół- niezgodnie z ruchem wskazówek zegara (podobnie jak literę ,,O”),
- zaznaczanie kolorowego marginesu na lewo, np. każdej strony zeszytu (ewent. rysowanie np. słoneczka, które wskazuje drogę),
- rysowanie szlaczków od strony lewej ku prawej,
- gry i zabawy rysunkowe wymagające zachowania tego kierunku.

Zapisz się na newsletter

kontakt