przejdź do Sochaczew.pl
172704 odwiedzin
Zajęcia otwarte dla wszystkich grup prowadzone Metodą Porannego Kręgu

 

ZAJĘCIA OTWARTE DLA WSZYSTKICH GRUP

PROWADZONE METODĄ PORANNEGO KRĘGU

  

W dniach 22-24.10.2012r odbyły się we wszystkich grupach zajęcia otwarte prowadzone Metodą Porannego Kręgu przez pedagogów specjalnych – Sarę Zielińską i Dorotę Nalbert. Dzieciaki świetnie się bawiły i chętnie uczestniczyły w zajęciach. Z wielkim zaciekawieniem doznawały wrażeń zmysłowych takich jak – wzrok, słuch, węch, smak i dotyk, poprzez które poznały porę roku – JESIEŃ.

Ponadto zajęcia te są kontynuowane w wersji skróconej we wszystkich grupach, każdego ranka przez pedagogów przydzielonych do grup. 

  

Metoda zwana „porannym kręgiem” została opracowana przez p.Hedwig Abel-Anstatt Stetten w Niemczech, a zaadoptowana dla dzieci młodszych przez J.Kielina. Celem metody jest stymulacja polisensoryczna, czyli wielozmysłowa, według pór roku. Obejmuje swym zasięgiem wszystkie zmysły człowieka, a więc zmysły „bliskie” – smak, węch, dotyk, oraz „dalekie” - wzrok, słuch. Poprzez te właśnie zmysły z dzieckiem zostaje nawiązana komunikacja, która opiera się na świecie przyrody. Celem zajęć jest spotkanie terapeuty i dziecka oraz dzieci ze sobą nawzajem, których istotą jest budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa. Stosowanie różnorodnych bodźców jest tylko środkiem do celu. Podczas „porannego kręgu” dzieci powinny czuć zadowolenie, przyjemność.  Każdy element zajęć powinien być dla dziecka przewidywalny, a więc bezpieczny. To rytuał, którego reguły są dla dziecka bardzo dobrze znane, w którym niepewność została zredukowana do minimum.

 

Podstawowe założenia metody „porannego kręgu”:

Podstawą tworzenia programu „porannego kręgu” jest świat przyrody. Jest on źródłem podstawowych symboli: żywiołów, barw, zapachów, smaków, wrażeń dotykowych i termicznych. Świat na co dzień dostarcza nam różnorodnych polisensorycznych bodźców oddziałujących na stan naszej psychiki. Dziecko poznaje nowe bodźce, obcuje z nimi, dzięki temu poznaje wielozmysłowo przestrzeń, która go otacza, a która jest mu nieznana. Nauczyciel stara się wprowadzić je w naturalnej postaci, wprost ze świata natury.

 

Do każdej pory roku przyporządkowane są - barwa, zapach, instrument i smak oraz głoska :

WIOSNA: barwa - zielona, zapach – olejek cytrynowy, instrument – bęben, smak – cytryna posypana cukrem, głoska - „o”.

LATO: barwa - czerwona, zapach -  różany, instrument – gong, grzechotka z piaskiem, smak – słodka konfitura z wiśni, głoska - „i”.

JESIEŃ: barwa -żółta, zapach – lawenda, instrument – dzwonki rurowe, smak – miód, krem orzechowy, głoska - „e”.

ZIMA: barwa - biały, błękit, zapach – mięta, instrument – dzwonki i trójkąty (triangle), smak – miętowe pastylki w czekoladzie, głoska „a”.



A A A
01.11.2012
godz.20:54
 

Zapisz się na newsletter

kontakt
imię i nazwisko
adres e-mail
wiadomość