przejdź do Sochaczew.pl
122353 odwiedzin

Doskonalenie czynności samoobsługowych

A A A
  • Doskonalenie czynności samoobsługowych:

Ø      Spożywanie posiłków

- doskonalenie umiejętności kulturalnego posługiwania się łyżką – zabawy tematyczne np.

w dom, karmienie drugiej osoby,

- wdrażanie do samodzielnego posługiwania się widelcem i nożem – ćwiczenia w nabieraniu na widelec, krojeniu nożem itp.

- ćwiczenie u dziecka płynnego ruchu ręki, precyzji ruchu i celnego trafiania łyżką do ust,

- wdrażanie do bezpiecznego zachowania się przy stole podczas spożywania posiłków – wpajanie dziecku, iż nie należy wymachiwać sztućcami,

- wyrabianie nawyków prawidłowej postawy podczas siedzenia przy stole,

- nauka samodzielnego nakrywania stołu do posiłku talerzami i sztućcami. 

Ø      Mycie się,

- rozwijanie nawyku i potrzeby codziennego mycia się w konkretnych sytuacjach: po powrocie z zabaw na świeżym powietrzu, po korzystaniu z toalety, po zabawach ruchowych i plastycznych,  przed posiłkami i bezpośrednio po nich,

- usprawnianie ruchów rąk podczas mycia się (ruchy naprzemienne podczas mycia rąk, korzystanie z mydła, ruchy obrotowe podczas odkręcania i  zakręcania wody, posługiwanie się ręcznikiem)

- wdrażanie dziecka do samodzielnego posługiwania się chusteczką do nosa.   

Ø      Ubieranie się,

- zabawy związane z ubieraniem się, naśladowanie czynności nakładania poszczególnych elementów odzieży, ubieranie i rozbieranie lalek,

- kształtowanie umiejętności samodzielnego przebierania się w sytuacji wyjścia np. na teren ogródka przedszkolnego,

- nauka rozpinania oraz zapinania guzików, rzepów i innych zapięć,

- ćwiczenia w zakładaniu butów na właściwą nogę,

- zabawy w dobieranie różnych elementów garderoby do poszczególnych części ciała np. co wkładamy np. na stopy czy nogi, co zakładamy na głowę czy ręce,

- wdrażanie dziecka do dbania o swoje ubranie, wieszanie odzieży wierzchniej na odpowiednim wieszaku w szatni, ustawianie butów na wyznaczonej półce. 

Ø      Korzystanie z toalety,

- wdrażanie do sygnalizowania potrzeb fizjologicznych  komunikatem werbalnym np. ee, siusiu,

- usprawnianie umiejętności korzystania z toalety – rozbieranie się i ubieranie w łazience, spuszczanie wody w sedesie po każdorazowym załatwieniu się. 

Zapisz się na newsletter

kontakt
imię i nazwisko
adres e-mail
wiadomość