"Matematyka nie jest trudna ani nudna" Jagódki
"Matematyka nie jest trudna ani nudna,zwłaszcza jeśli zaprzyjaźnimy się z nią od dziecka". Zabawy matematyczne są bardzo ważne w edukacji przedszkolnej. Dają możliwości działania, wyzwalają chęć poszukiwania,rozwijania logicznego myślenia, orientacji przestrzennej,myślenia praktycznego i obrazowo-ruchowego. Rozwijanie zdolności dzieci należy obecnie, w dobie rewolucji naukowo-technicznej, do ważnych zadań nas - nauczycieli przedszkola. Bo to, co zostało utrwalone w młodym wieku jest trwałe. Między innymi dlatego już najmłodsze dzieci w przedszkolu - Jagódki wzięły udział w pilotażowym programie edukacyjnym Mistrzowie Kodowania Junior. Ogólnopolski program MKJ jest inicjatywą Samsung Elektronics Polska. Celem programu Mistrzowie Kodowania Junior jest rozwijanie wśród dzieci przedszkolnych umiejętności logicznego myślenia, wyobraźni przestrzennej oraz wprowadzenie młodego człowieka w cyfrowy świat, szczególnie w świat związany z programowaniem, a także kształtowanie dobrych nawyków cyfrowych od najmłodszych lat. To nie wszystko, bo program naturalnie rozwija dziecięcą pamięć, mowę i rozumienie, umiejętności interpersonalne, zgodne współdziałanie w grupie. W programie MKJ w naturalny sposób pojawia się kodowanie informacji w sposób zrozumiały dla dzieci, które nabywają różnorodne doświadczenia naukowe, przestrzenne, językowe, ruchowe, logiczne, a także społeczne.
Pilotażowa edycja ogólnopolskiego programu Mistrzów Kodowania Junior dobiegła końca. Tydzień temu 21-22 lutego na 16- godzinnych warsztatach podsumowujących tę edycję był czas na podzielenie się dobrymi praktykami i pochwalenie się tym, co udało się nam osiągnąć z ponad 50 nauczycielami z 18 przedszkoli w całej Polsce. Drodzy Rodzice, jest mi miło poinformować, że program będzie trwał nadal. Jest to mistrzowski program od dużych mistrzów ( pozdrowienia dla trenerów!!!) dla małych mistrzów - przedszkolaków. Edycja pilotażowa się sprawdziła i udała, między innymi, dzięki Waszym dzieciom. W ramach warsztatów, wraz z koleżanką prowadzącą zajęcia z MKJ w najstarszej grupie, p. M. Walczak-Sarao' z naszego przedszkola i nauczycielek z innych 18 przedszkoli w Polsce, odbyłyśmy też szkolenie pt."Technologie informacyjno-komunikacyjne w pracy nauczyciela edukacji przedszkolnej". Czekała na nas także niespodzianka - dzięki organizatorom warsztatów zwiedziłyśmy Centrum Nauki Kopernik- największe centrum nauki w Polsce. I uwaga! - dostałyśmy bilety wejściówki do Kopernika dla naszych dzieci z trzech grup biorących udział w MKJ. Planujemy wyjazd w maju.
Do powyższego artykułu dołączam zdjęcia do galerii zdjęć z ostatnich zajęć, na których 3latki -Jagódki - utrwalają wygląd kwadratu i trójkąta i przeliczają elementy. W przypadku kształtowania pojęć geometrycznych ważne są osobiste doświadczenia dzieci: manipulacje pozwalające porównywać przedmioty, dostrzegać, koncentrować się na podobnych cechach i nazywać je (np. Trójkąt powstał z ułożenia się trójki dzieci, bo ma trzy boki itp.). A to wszystko poprzez zabawę z ulubionymi klockami i wykorzystanie metod aktywizujących i ruchu na macie MKJ. Zapraszam do galerii zdjęć, w której są także fotki moje i Małgosi z Kopernika.
Joanna Bytniewska